zondag 7 november 2010

Weekthema: Sprookjes

Sprookjes:

Sprookjes kennen een lange traditie. Ze worden van generatie op generatie verteld. het is een waardevol cultuurgoed. sprookjes hebben bepaalde kenmerken waardoor ze op kleuters grote aantrekkingskracht uitoefenen: de verhaalopbouw is vaak helder en 'voorspelbaar', er is een duidelijk verschil tussen 'het goede' en 'het kwaade, het verhaal kent meestal een goede afloop.
Je ziet heelwat redenen dus om ook in de klas is stil te staan bij allerlei sprookjes.

Wat gaan we allemaal doen:

- Kringgesprek over ‘wat zijn sprookjes’
- Sprookjes vertellen: ‘pannekoekenmannetje, Roodkapje,…’
- Denk eens na over (variant op ik ga op reis en ik neem mee)
- Ruimtelijkspelletje: ‘Waar sta ik?’ (vooraan, achteraan, midden,…)
- Speelwerkblad: ‘bijtellen tot 7 geitjes’
- Speelwerkblad: Ruimtelijke begrippen (voor, naast, in, op,…)
- Liedje leren: Zeg Roodkapje,…
- Met brooddeeg een pannekoekenmannetje maken
- Schilderen van een pannekoekenmannetje
- Naar de bibliotheek sprookjesboeken gaan zoeken
- ,…

Niet vergeten!!! Donderdag geen school

Wie verkleedkledij, sprookjesboeken, voorwerpen heeft rond sprookjes, breng maar mee

Onze thematafel van de herfst om zelf te ontdekken




werken met letterblokjes